Anak s4yu, lebih 2 tahun bapa enggan ke mana-mana sebab nak ziarah kvbur ibu setiap hari – “Dah tak naik Honda City sejak mama men1ngg4l”

CINTA hingga ke hujung nyawa.

Begitulah kisah seorang lelaki warga emas yang tidak jemu malah tetap setia menziarahi pus4ra isterinya.

Dia enggan ke mana-mana atau berjauhan dari rumah kerana mahu melakukan ziarah yang kini menjadi rutin dalam kehidupannya.

Bapa Dr Intan lebih selesa tinggal di rumahnya di Kuala Kangsar.

Salah seorang anaknya, Dr Intan Farhana Zainudin memberitahu, bapanya berusia 66 tahun, manakala ibunya men1ngg4l dvnia ketika usia 60 tahun pada Julai 2019 kerana j4ngk1tan p4ru-p4ru.

Wanita berusia 35 tahun itu berkata, sejak pem3rgian ibu, bapanya yang dipanggil abah tidak pernah jemu menziarahi pus4ra arw4h dekat kampungnya di Kuala Kangsar, Perak.

“Biasanya abah akan pergi ke kvbur mama (panggilan arw4h ibu) pada waktu pagi. Kalau hujan pagi, abah akan pergi pada sebelah petang.

“Tapi kalau hujan lebat atau hujan sepanjang hari, abah tetap red4h juga pandu kereta ke tanah perkvburan kira-kira 15 minit dari rumah. Dia akan duduk dan baca surah Yasin dalam kereta, sekurang-kurangnya dapat tengok kubur mama dari jauh,” katanya kepada mStar.

Video:

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

Dr Intan berkata, apa yang dilakukan bapanya yang merupakan pesara kerajaan itu adalah sebagai tanda kasih buat isteri yang dikahwininya dan hidup bahagia selama 35 tahun.

“Begitu banyak memori dan kenangan manis abah bersama mama. Sejak abah pencen, hari-harinya dihabiskan bersama mama, sentiasa bersama ke mana-mana.

“Jadi bila mama dah tak ada, hidup abah memang lain. Pergi ke kedai pun akan teringat mama sebab ada saja kenangan mereka berdua,” ujarnya.

abah ziarah kubur 5

Kenangan… Dr Intan (kanan) bersama bapa (kiri) dan arw4h ibu ketika bercuti di Indonesia.

Menurut anak kedua daripada tiga beradik itu, bapanya lebih selesa bersendirian di rumah meskipun anak-anak berkali-kali mengajak untuk tinggal bersama.

“Dah banyak kali pvjuk, tapi abah ni tak kisah tinggal seorang. Dia tak selesa tinggal rumah dan pergi jauh sebab nanti dia tak dapat nak ziarah kvbur arw4h mama.

Abah pernah berpesan, jika suatu hari dia men1ngg4l dvnia, dia minta untuk dikebvmi dekat kvbur mama

DR INTAN FARHANA ZAINUDIN

“Alhamdulillah dia masih kuat dan sihat, boleh pandu kereta sendiri, dan setiap hari keluar untuk makan. Tapi sebagai anak, kami sudah tentu bimbangkan keadaan abah.

“Kami selalu lawat abah di kampung. Cuma masa lar4ngan rentas negeri, kami banyak call tanya khabar,” ujarnya yang berpengalaman dalam bidang perubatan selama sembilan tahun.

abah ziarah kubur 2

Dr Intan (duduk, kiri) bersama keluarga.

Dr Intan berkata, bapanya yang dikenali sebagai Che Din di kampung merupakan seorang yang teg4s tetapi penyayang dan amat mementingkan pendidikan anak-anak.

Namun menurutnya, datuk kepada enam cucu itu menjadi lebih sens1tif sejak pemergian isteri.

“Selepas mama pergi, abah cepat t0uching dan selalu terkenang arw4h. Abah juga selalu kongsi cerita ketika bersama mama, terutama masa sus4h-sus4h bersama dulu.

“Cuma ada satu kereta Honda City di rumah abah tak naik sejak mama men1ngg4l dvnia, sebab kata abah kereta itulah abah selalu bawa mama ke mana-mana bersama.

“Kereta tu ada banyak kenangan bersama arw4h. Tapi masih dijaga dan diselenggara dengan baik, malah anak-anak pun boleh guna dan abah guna kereta lain,” katanya.

abah ziarah kubur 8

Bapa Dr Intan sering bersama arw4h ibu.

Dr Intan berkata, bapanya memaklumkan arw4h ibunya suk4r untuk dicari ganti kerana kasih sayangnya yang tidak berbelah bahagi.

“Arw4h mama begitu memahami abah, lemah lembut dan dapat melembutkan abah yang teg4s. Abah pernah berpesan, jika suatu hari dia men1ngg4l dvnia, dia minta untuk dikebvmikan dekat kvbur mama,” katanya.

Komen netizen:

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Sinar Viral Network

Sumber: Mstar

Be the first to comment on "Anak s4yu, lebih 2 tahun bapa enggan ke mana-mana sebab nak ziarah kvbur ibu setiap hari – “Dah tak naik Honda City sejak mama men1ngg4l”"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*