Pek4k sejak lahir, percakapan kurang jelas… pemuda ini tetap g1gih buat live jual baju bundle – “Kalau tak faham saya teka, selalunya kurang tepat”

Menjual pakaian secara dalam talian bukanlah sesuatu yang mudah untuk dilakukan.

Pelbagai cara kreatif perlu dilakukan demi menarik perhatian warga maya untuk ‘singgah’ menonton, seterusnya membeli.

Ada yang berdiri membuat jualan live berjam-jam lamanya, bercakap tanpa henti malah ada yang sanggup berniaga sehingga awal pagi demi mencari rezeki.

Justeru bayangkan cab4ran yang perlu dilalui oleh peniaga ini yang tidak mempunyai keupayaan untuk mendengar dan bertutur dengan jelas.

Tangkap layar daripada video yang dikongsikan rakan Zie di laman TikToknya.

Dilahirkan pek4k, seorang penjual dalam talian yang hanya ingin dikenali sebagai Zie, 34, tvlar baru-baru ini apabila video dia sedang berniaga live dikongsikan pengguna @mynamejoyyy di laman TikTok.

Video tersebut setakat ini mendapat hampir 200,000 tontonan.

Video:

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

Bercakap kepada mStar, Zie berkata dia sebenarnya mempunyai suara namun pertuturannya kurang jelas, justeru dia terp4ksa menggunakan bahasa isyarat untuk berkomunikasi.

“Sebenarnya saya tak b1su sepenuhnya, cuma lahir pek4k… bila pek4k saya tak dengar apa yang orang sebut, jadi sus4h nak belajar bercakap tapi masih boleh bersuara. Suara memang ada tapi lebih kepada bunyi untuk panggil seseorang atau nak tarik perhatian mereka.

“Ada juga beberapa perkataan yang boleh sebut tapi mungkin kurang jelas sebutannya,” katanya.

Zie sebenarnya mempunyai suara.

Menetap di Kota Kinabalu, Sabah, Zie berkata, keros4kan org4n pendengaran yang kr1tikal menyebabkan alat bantuan pendengaran juga tidak mampu membantunya untuk mendengar.

“Bila pakai hearing aid pun hanya akan amplify (kuatkan) bunyi-bunyi yang sedia kuat, tak banyak membantu saya mendengar apa yang orang sedang cakap.

“Masa kecil saya memang selalu tanggal hearing aid, sekarang memang tak guna sebab tak membantu sangat,” katanya.

Menurut Zie, dalam tiga orang adik beradik hanya dia seorang yang mengalami mas4lah pek4k.

Berkongsi mengenai perniagaan dalam taliannya, Zie berkata dia sememangnya minat untuk menceburi dunia perniagaan sejak dahulu lagi, oleh itu dia memilih untuk bermula secara kecil-kecilan.

“Sebelum ini dah banyak buat kerja lain, kerja di restoran KFC, tukang cuci, kerja car wash, supermarket, housekeeping di hotel, packer (bungkus barang)… sekarang saya mahu cuba bekerja sendiri, susun jadual sendiri dan urus sendiri.

“Jualan secara live ni menarik walaupun menc4bar sebab saya tidak bercakap, tapi saya juga mahu orang lain belajar bahasa isyarat, saya minta bantuan kakak untuk bantu alih bahasa.

“Saya harap saya boleh kembangkan bisnes, saya memang sedang mencari idea untuk kembangkan lagi bisnes bundle sweatshirt dengan hoodies ini,” katanya yang baru memulakan perniagaan sejak Jun lalu.

Zie sebelum ini pernah membuat pelbagai jenis pekerjaan sebelum mulakan peniagaan secara dalam talian.

Menurut Zie, cab4ran utamanya dalam berniaga semestinya komunikasi.

“Kalau orang tidak tahu berbahasa isyarat, saya cuma akan buat tekaan dan selalunya memang kurang tepat.

“Bila melihat orang lain bercakap saya akan tengok muka dan pergerakan badan untuk teka apa yang dibincangkan,” katanya sambil menambah selama ini dia banyak dibantu kakak dan abang iparnya.

Saya akan live setiap hari kecuali hari Rabu, dari pvkul 10 malam sehingga 12 tengah malam atau paling lewat pvkul 1 pagi.

ZIE

Selain itu katanya, dia juga tidak mempunyai sebarang pengalaman dalam bidang perniagaan.

“Mula-mula memang agak suk4r sebab saya tiada pengalaman.

“Saya akan live setiap hari kecuali hari Rabu, dari pvkul 10 malam sehingga 12 tengah malam atau paling lewat pvkul 1 pagi,” katanya.

Zie juga mempunyai masalah mata.

Menurut Zie, dia perlu tidur lebih awal demi menjaga kesihatan matanya.

“Saya tidur pvkul1 pagi sebab mata saya bermas4lah, mata kiri tak nampak, mata kanan pula perlu jaga tekanan,” katanya.

Berkongsi mesej kepada rakan-rakan yang senasib dengannya, Zie berkata, golongan pek4k tidak seharusnya berpvtus asa dan teruskan berusaha untuk berjaya.

“Untuk kawan-kawan pekak, saya doakan semua tidak putus asa, terus belajar dan terus berusaha,” katanya.

Komen netizen:

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Sinar Viral Network

Sumber: Mstar

Be the first to comment on "Pek4k sejak lahir, percakapan kurang jelas… pemuda ini tetap g1gih buat live jual baju bundle – “Kalau tak faham saya teka, selalunya kurang tepat”"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*