“Siapa mampu, t0longlah beli” – Wanita r4yu demi kelangsungan hidup, terp4ksa jual rumah pertama… semuanya kerana C0vldl9 dan PKP!

“TOL0NG la sesiapa yang mampu beli, tol0nglah beli.”

Itu r4yuan seorang pengguna TikTok yang turut kongsikan video rumah teres dua tingkat miliknya yang ingin dijual bagi memastikan kelangsungan hidupnya sekeluarga.

Bercakap kepada mStar, Nurjieyani Md Sarojee, 28 tahun berkata dia terp4ksa menjual rumah pertama yang dibeli suaminya itu bagi mengurangkan beb4nan perbelanjaan.

Rumah teres dua tingkat milik Nurjieyani di Taman Salak Impian, Sepang yang ingin dijualnya.

Selain itu katanya, baki daripada penjualan rumah tersebut juga ingin dia jadikan sebagai modal bagi meneruskan perniagaannya yang terkes4n ak1bat penguatkuasaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

“Saya ada buat bisnes tapi disebabkan C0vldl9 dan PKP, saya tak dapat nak maintain bisnes yang ada jadi saya terp4ksa kurangkan komitmen yang ada.

“Saya terp4ksa lepaskan rumah ini secepat mungkin dan dengan hasil baki penjualan rumah, insy allah saya akan cuba bangkit semula,” kongsinya, menambah rumah terbabit terletak di Taman Salak Impian, Sepang, Selangor.

Video:

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

Nurjieyani berkata dia telah berpindah dari rumah tersebut dan tinggal di kedai miliknya di Kampung Tumbuk,Tanjung Sepat, Selangor.

“Asalnya satu kedai kecil sahaja, masa PKP pertama saya tambah tandas, mini kitchen, ruangan kedai runcit dan bilik.

“Dulu saya jual produk kecantikan tapi sejak PKP 2.0 sales drop, lepas tu PKP 3.0 saya buat keputusan,” kongsinya.

Nurjieyani dan suaminya masing-masing hilang punca pendapatan sewaktu PKP.

Menurut Nurjieyani, selain menjalankan khidmat kiriman wang ke luar negara, dia juga menjadi ejen jualan beberapa produk kecantikan serta menjadi pembekal ikan bilis.

Suaminya pula kehilangan kerjanya sebagai seorang programmer kerana majikannya sudah tidak mampu untuk membayar gaji sewaktu PKP.

Kedai runcit milik Nurjieyani.

Katanya, sekiranya g4gal untuk dijual, rumah tersebut berkemungkinan akan dilelong.

“Saya takut nilai lelongan rumah tak dapat nak cover baki hut4ng dengan bank.

“Saya juga tak boleh nak dapat modal untuk perniagaan yang lain,” katanya, menambah rumah yang ingin dijual pada harga RM475,000 itu kini berusia sekitar tujuh tahun.

Komen netizen:

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Sinar Viral Network

Sumber: Mstar

Be the first to comment on "“Siapa mampu, t0longlah beli” – Wanita r4yu demi kelangsungan hidup, terp4ksa jual rumah pertama… semuanya kerana C0vldl9 dan PKP!"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*