Lepas dah bebas dari covid 19 lelaki ini tampil bongkarkan pengalaman semasa dikuarantiin. Tak sangka sampai macam ni sekali dia kena.

PENULARAN wabak Covid-19 dan kes yang semakin meningkat membuatkan ramai yang panik. Apatah lagi Malaysia kini menjadi negara tertinggi yang mencatatkan kes positif koronavirus di rantau Asia Tenggara. mStar berpeluang untuk menemubual seorang pemuda yang disahkan positif Covid-19 pada 4 Mac lalu tetapi kini sudah semakin pulih.

Pemuda yang hanya ingin dikenali sebagai Hamdan itu memberitahu walaupun masih dikuarantin, dia dapat merasakan perbezaan dirinya yang beransur sihat berbanding ketika mula-mula dijangkiti wabak itu. “Alhamdulillah saya semakin sihat berbanding minggu lalu. Saya baru sahaja menjalani saringan pertama pada Ahad dan menunjukkan keputusan negatif.

“Petang ini (Selasa) pula saya akan dapat tahu keputusan saringan kedua, sekiranya negatif, saya akan dibenarkan pulang ke rumah,” ujar pemuda berusia 31 tahun itu. Menceritakan pengalaman ketika disahkan positif Covid-19, dia memberitahu ia merupakan pengalaman terbvruk yang pernah dilaluinya.

Pada awalnya, Hamdan yang tinggal di rumah hanya makan Panadol kerana mengandaikan ia hanya s4kit biasa namun tidak lama selepas itu dia bergegas ke h0spital setelah keadaan dirinya menjadi semakin tervk. “Saya mengalami d3mam dengan suhu yang agak tinggi iaitu 38.2 darjah Celsius dan kesukaran untuk bernafas terutamanya ketika saya menarik nafas panjang.

“Saya juga mengalami batuk yang sangat teruk dan tidak berhenti tetapi hanya batuk kering yang tidak berkahak. “Semasa tiba di h0spital, saya menjalani ujian swab hidung (nasal swab) dan doktor mendapati saya positif wabak tersebut,” ujarnya yang sudah sembilan hari dikuarantin di h0spital.

Hamdan memberitahu dia pada awalnya dimasukkan ke h0spital Tuanku Ja’afar, Seremban dan kemudian dipindahkan ke h0spital Rembau pada dua hari lalu selepas menunjukkan pengurangan simptom Covid-19. Mengulas lebih lanjut bagaimana dia boleh dijangkiti wabak Covid-19, Hamdan memberitahu dia berjangkit daripadanya bapanya.

“Baru-baru ini, ayah saya menghadiri sebuah mesyuarat bersama kakitangan GLC (Syarikat Berkaitan Kerajaan) dan menyebabkan dia dan ibu saya positif Covid-19. “Namun, mereka langsung tidak menunjukkan tanda-tanda s@kit malah sihat seperti biasa.

Mereka kini bersama saya dikuarantin di h0spital Rembau, bezanya mereka sudah 15 hari dikuarantin manakala saya pula sembilan hari,” jelas Hamdan yang memberitahu mereka tidak pernah berjumpa selepas duduk di bilik berasingan.

Dalam pada itu, Hamdan ingin mengucapkan terima kasih kepada doktor dan jurur4w4t di kedua-dua h0spital yang bekerja keras dalam menjaga kesihatan pes4kit. “Layanan yang diberikan oleh mereka sangat bagus terutamanya ketika permulaan saya dijangkiti Covid-19.

“Mujur saya dibenarkan untuk menggunakan telefon, kalau tak memang tak tahu nak buat apa semasa kvarantin tu. “Setiap hari saya diberikan nasi, sayur dan ayam. Pada malam pula jurur4w4t akan beri saya makan buah-buahan bagi menguatkan antibodi badan.

Ubat-ubatan pula saya diberikan ubat b4tuk, antibiotik dan ubat H1V,” ujar Hamdan yang memberitahu r4w4tan Covid-19 yang diterimanya adalah sama seperti digunapakai untuk wabak SARS. Sementara itu, Hamdan menasihatkan orang ramai agar mematuhi perintah yang dikeluarkan oleh kerajaan bagi mengelak daripada terkena j4ngkitan C0vid-19.

“Saya tengok di media sosial semalam ramai yang buat p4nic buying, mereka tak tahu r1siko pergi ke tempat yang ada orang ramai boleh berisiko tinggi untuk berj4ngkit. “Wabak ni kita tak tahu siapa yang sihat atau siapa yang tidak sihat, sebab tidak ada label untuk tahu orang itu sihat atau tidak,” katanya.

Hamdan menasihati orang awam supaya mencegah daripada d1jangkiti w4bak tersebut dan menyifatkan pengalaman sebagai sasaaran Covid-19 adalah sangat tervk. Apa pendapat anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen dan Share Ya. Terima Kasih ! Tube Viral

Sumber : mStar

Tak Sangka Ini Yang Terjadi Pada Tisu Yang Wanita Ini Beli Masa Dia Panic Buying Kerana Covid 19. Warganet Terkejut Dengan Apa Yg Terjadi Pada Tisunya.

Antara kesan yang paling tervk terhadap orang diseluruh dunia ini adalah rasa p4nik mereka untuk keluar rumah, sebab itulah berlakunya p4nic buying dimana orang akan borong barang sampai licin sebab nak ‘selamatkan diri’

Masa ini lah kita nampak sikap selfi1sh manusia tanpa ‘beri ruang’ kepada pengguna lain. Di luar negara, tisu tandas merupakan barang yang menjadi rebutan kerana ia merupakan keperluan asas mereka berbanding kita yang kat Malaysia ni, faham-faham je lah.

P4nic Buying

Malang betul buat nasib seorang ibu ni lepas semua 18 gulung tisu tandas yang dia beli tu lenyap dek kerana perbuatan anak kecilnya. Kesemua tisu itu telah dibuang di dalam tab mandi. Kesemua tisu itu dibeli kononnya persediaan awal memandangkan musim p4nic buying ini agak sukar nak dapatkan barang yang tengah menjadi rebutan itu dengan mudah.

Kejadian yang dikongsikan di Twitter ini telah meraih 1,300 jumlah perkongsian. Dapat dilihat semua tisu itu habis kena rendam dengan air bersama mainan-mainan yang lain. Bagaimanapun, rata-rata warganet memandang sinis terhadap ‘nasib malang’ si ibu dari negara barat tersebut. Bagi mereka ia adalah satu k4rma buat si ibu kerana terlalu pentingkan diri sendiri.

My friend bought 18 loo rolls and her kids put them all in the bath

Seperti yang dikatakan tadi, rasanya ramai tahu tisu tandas ini satu barang keperluan harian mereka, disebabkan stok yang terhad ada yang ambil kesempatan menjual tisu tandas tisu sehelai-sehelai dengan harga yang tak masuk akal.

Bersyukurlah kita di Malaysia maih terkawal, cuma kalau nak panic buying tu beragak-agaklah, jangan sampai tak ada ruang untuk orang lain.

Sumber : LobakMerah

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber:

Be the first to comment on "Lepas dah bebas dari covid 19 lelaki ini tampil bongkarkan pengalaman semasa dikuarantiin. Tak sangka sampai macam ni sekali dia kena."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*