Bila dah jadi macam ni penulis lagu sikasih jadi takut nak cipta lagu. Akhirnya Zimi tampil dedahkan sesuatu disebalik lagu sikasih.

KUALA LUMPUR: Pemergian Abam diratapi peminat namun kesannya bagi komposer Zimi yang pernah bekerjasama dengan pelakon dan pelawak itu, sangat mendalam. Zimi meluahkan, lagu Sikasih ciptaannya yang dirakam Abam, bagai menggambarkan emosi yang menyelubungi setiap insan yang merasakan kehi1langan Abam.

“Saya hilang kata-kata kerana tidak pernah menyangka lirik lagu itu bagai menterjemahkan kedukaan kita sekarang. “Perkara ini turut dirasai Achey… Kami bercakap mengenainya dan tidak sangka lagu ini bagai memberi bayangan Abam akan tinggalkan kita.

Takvt Nak Tulis Lagu

“Apabila ini berlaku, saya jadi takvut hendak mencipta lagu dan menulis lirik. Siapa yang berada di tempat saya, akan merasakannya,” katanya kepada BH Online. Isnin lalu, Abam atau nama penuhnya, Syed Umar Mokhtar Syed Mohd Ridzuan, 32, meni1nggal dunia dalam tidur di kediamannya di Gombak, kira-kira jam 7 pagi, dipercayai akibat d3mam panas.

Single Sikasih yang liriknya ditulis Zimi dan Rongak, dirakam pada Disember 2018. Antara bait dalam lirik lagu itu berbunyi, ‘terpvtus sudah di antara kita, berbeza sudah dua dunia’ menyentuh hati warganet sebaik dunia hiburan dikejutkan dengan berita pemergi1an Abam.

Video lirik lagu Sikasih yang dimuat naik di YouTube pada 22 Februari 2019, setakat ini sudah mencecah sejuta tontonan selepas dipromosikan Achey di Instagram. Mengulas kenangan merakamkan lagu itu dengan Abam, Zimi yang pernah menganggotai kumpulan Sofazr berkata, dia hanya mahu Abam menjadi diri sendiri ketika dalam studio.

“Apa yang saya cuba tonjol adalah potensi Abam dalam lagu ini… Saya mahu dia jadi dirinya sendiri. Saya mahu Abam menyanyi tulus daripada hati tanpa berusaha keras mahu jadi seperti penyanyi hebat lain. “Saya tawarkan peluang itu kepadanya.. Ini bukan projek suka-suka. Kita mahu menguji pasaran,” katanya.

Zimi berkata, proses rakaman single berkenaan tidak mengambil masa lama. “Saya minta Abam menyanyikan lagu ini setakat termampu. Ibarat kalau kita dengar lagu ini, maka benarlah itu suara Abam,” katanya. Zimi berkata, lagu Sikasih menceritakan apa yang ada di muka bumi ini tidak kekal.

“Sayang kita kepada sesiapapun tidak akan kekal. Suatu hari nanti, kita pasti bertemu Pencipta,” katanya sambil menambah dua perkataan iaitu ‘Si’ dan ‘Kasih’ dalam lagu itu sengaja dirapatkan bagi memberi keunikan pada judul single berkenaan.

Abam yang pernah dua kali merangkul trofi Artis Komedi Lelaki Popular, Anugerah Bintang Popular BH (ABPBH) iaitu pada 2014 dan 2015, pernah merakamkan lagu Ala Tuyul bersama pelawak dari Indonesia, Dzawin. “Nak jarak-jarakkan anak, sekali nak jarakkan tiga tahun, sebelum tiga tahun pergi buat selamanya, seorang tu je lah yang tinggal, nasib baik anak kita lelaki”

Itu antara bait-bait yang keluar daripada mulut Abam pelawak Abam Bochey ketika ditemu bual penulis kira-kira dua minggu lalu pada 29 Januari 2020. Ketika itu Abam ditemui sewaktu menghadiri sidang media pelancaran Teater Korupsi Dewan Semandung di Istana Budaya, Kuala Lumpur.

Jawapan itu diberikan secara berseloroh ketika menjawab pertanyaan penulis apabila diajukan soalan mengenai perancangannya untuk menambah cahaya mata. Bahkan itu sebenarnya bukan perkataan yang pertama keluar daripada mulut Abam.

Sebaliknya, ia merupakan kali kedua pelawak itu menyentuh soal pemergian ketika diajukan soalan dalam sesi interviu yang sama. “Saya ‘rancang’ je setiap hari, kalau ada, ada lah, kita tak tahu sebab entah tiga empat tahun pergi pulak, nanti seorang je anak,” katanya yang mengulang sebanyak dua kali perkataan pemergian.

Hari ini, penulis menyedari bahawa perkataan ‘pemergian’ yang keluar daripada mulutnya itu seolah-olah memberi petanda bahawa ‘hari’nya pada masa itu sudah hampir tiba. Namun, siapa sangka, hanya selepas 12 hari, apa yang dituturkan Abam itu kini menjadi realiti.

Abam tinggalkan seorang anak lelaki, Syed Uthman Hamzah yang kini berusia lapan bulan selepas menghembuskan naf4as terakh1irnya semalam. Ia merupakan cahaya mata sulung hasil perkahwinannya bersama Siti Norhidayah pada Disember 2017.

Sumber : FUTUREMUSIC ENTERTAINMENT & bharian

Be the first to comment on "Bila dah jadi macam ni penulis lagu sikasih jadi takut nak cipta lagu. Akhirnya Zimi tampil dedahkan sesuatu disebalik lagu sikasih."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*