“Hamil diusia 40an “Kalau tak anak meniggaI, maknya yang meniggaI” – Abby Abadi Redha

Umum sedia maklum bahawa pelakon bersiri Gerak Khas, Abby Abadi baru sahaja melahirkan seorang bayi lelaki secara pembeddahan walaupun belum cukup bulan berikutan kondisi kesihatannya yang tidak mengizinkan.

Oleh itu, bayi keciInya juga telah dilahirkan ketika berusia 27 minggu dan beratnya hanya kurang daripada 600 gram.

Semalam, Abby Abadi telah menulis panjang Iebar pengalamannya ketika terpaksa melahirkan juga anak yang dikandung berikutan mengalami tumpah darrah semasa di hospital.

Perkongsian tersebut nyata benar-benar meniggalkan rasa sebak kepada netizen kerana ketika itu Abby sedang berdepan dengan pelbagai risik0 berkaitan nyawwanya serta bayi yang dikandung.

“Baby tepat2 24 minggu. Terpaksa keluarkan sebab pagi Jumaat 27/9 pukul 9am saya tumpah darrah.”

Tangan saya masuk hari ke-5 tu pun bengkkak2 dah dua-dua sebab tak tahan sakiit kena pam (sebab nak dapatkan bacaan BP) Setiap 15minit. lepastu bila ok, setiap 30minit.”

Tiba2 pukul 9am doktor datang untuk cek, nurse minta urine. Saya pergi toilet, nk tadah urine sekali ada darrah. Darrah melimpah.”

Tengah sibuk2 dorang cek, Sy sempat whatsapp suami beri tahu tumpah darrah. Suruh suami @jaiezzany datang sebab tiba2 doktor kata kena terus 0perate.”

Macam2 ada dalam kepala. Paling w0rst, saya takut saya padam terus sbb doktor ada beritahu salah satu risik0 bacaan darrah tingggi kalau tinggi sangat adalah kalau baby tak meniggal, maknya yang meninggaI.”

Menerusi perkongsian yang dinyatakan oleh Abby itu, jelas sekali kerisauan yang mereka hadapi semasa waktu-waktu gentiing itu. Risik0 yang perlu dihadapi oleh Abby dan bayinya benar-benar menyentvh hati.

Mereka juga memuji Abby kerana masih lagi memikirkan soal anak-anak dan suami andai kata ada perkara tidak baik terjadi kepadanya semasa proses kelahiran tersebut.

Sebelum ini media melaporakan yang Netizen Kurang Senang Abby Abadi Tak Macam Orang Tengah Bersedih

Pelakon Abby Abadi kesal apabila segelintir netizen berasa kurang senang terhadap beberapa posting di laman sosialnya yang seolah-olah menggambarkan dia tidak berada dalam keadaan sediih.

Menurut Abby atau nama sebenarnya Arbaiyah Abdul Manan, 42, meskipun dia diuji dengan keadaan bayinya yang lahir pra matang dan kriitikaI, namun tidak bermakna dia perlu meratap ksedihan itu sepanjang masa.

“Ada orang mrah dekat gambar-gambar sebelum ni… tak boleh buat itu tak boleh buat ini. Anak sakiit pun seronok-seronok, anak kriitikaI pun sibuk nak kurus… sampai video saya yang admin guna untuk Insta review pun kena hntam juga. Habis kalau anak sakiit boleh buat apa sahaja? Meratap hiba?” tulisnya.

Abby berkongsi mengenai perkara itu melalui posting di laman Instagram miliknya pada Ahad. Abby sebelum ini dilihat sering berkongsi perkembangan semasa anaknya, Muhammad Danial Firman Faizal yang dilahirkan pra matang di media sosial.

Namun dalam masa sama, pelakon drama Gerak Khas ini dilihat turut memuat naik beberapa posting menunjukkan dia sedang berkaraoke dan bergembira hingga membuatkan netizen mempersoalkan gelagatnya itu.

Tambah Abby lagi, dia dan keluarganya sudah pun melakukan yang terbaik untuk anaknya, atau dikenali dengan nama baby D dan menyerahkan segalanya kepada yang lebih pakar. Malah, aktres ini menjelaskan, tidak semua perkara mengenai anaknya itu perlu dikongsikan kepada umum.

“Sejujurnya bukan saya dan suami saja, kami seisi keluarga dah usahakan yang terbaik dah untuk bahagian kami. Yang lain kami serahkan pada pihak yang lebih arif dengan bantuan Allah.

“Jadi yang suka jadi juri awam tu tenang-tenang selalu ya. Tak dapatlah semua yang kami buat nak bersiaran disini. Hidup ini banyak tanggungjawab yang lain juga.

“Anak-anak pun ramai… jadi doakan yang baik-baik untuk orang lain, Insyallah doa yang baik itu akan kembali pada anda juga okey? Yang baik budi terus doakan untuk kami dan baby Danial okey. Maaf sangat-sangat tak dapat nak puaskan hati semua,” ujarnya.

Sumber : Abby Abadi

Be the first to comment on "“Hamil diusia 40an “Kalau tak anak meniggaI, maknya yang meniggaI” – Abby Abadi Redha"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*